Over de functie Office manager

De office manager is misschien wel de belangrijkste medewerker van een kantoorafdeling. Niet omdat hij boven de medewerkers staat, maar juist omdat hij ze helpt, faciliteiten voor ze regelt en ze ondersteunt bij vragen en moeilijkheden. De office manager kan alles wat een administratief medewerker kan en regelt bovendien alle praktische zaken op de afdeling. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de werknemers, helpt en motiveert ze, en wijst ze als dat nodig is ook terecht. Hij heeft een uitgebreid en verantwoordelijk takenpakket. Een office manager is van alle markten thuis. Hij heeft een praktische en oplossingsgerichte instelling. Hij kan professioneel en persoonlijk communiceren met de andere medewerkers, externe partijen en het management. Als office medewerkers vind je het leuk om mensen te helpen, te motiveren en aan te sturen. Je legt er eer in om je kantoor altijd piekfijn in orde te laten zijn en de productiviteit en tevredenheid van je collega’s zo goed mogelijk te stimuleren.

Wat leer je bij de opleiding Office manager?

Een office manager kan om te beginnen alles wat zijn collega’s ook kunnen. Daarom leer je eerst de taken van een administratief medewerker uit te voeren: gesprekken houden, data beheren, dossiers aanleggen en omgaan met de computer. In tweede instantie krijg je de praktische benodigdheden van een kantoor onder de knie. Je leert om te gaan met elektronische hulpmiddelen en kantoorartikelen, krijgt les over voorraadbeheer en bijbestellen, en oefent met dossiervorming en correspondentie voor de kantoorafdeling. Ook oefen je door middel van theorie en gesprekstechnieken met feedback geven, motiveren van werknemers en het vervullen van een leidersrol.

Welke mogelijkheden heb je als Office manager?

Een office manager is een veelgevraagde professional bij bedrijven. Hij is breed inzetbaar, maar heeft ook de training om een afdeling medewerkers aan te sturen. Daarom zijn je baankansen gunstig en kan je bij veel verschillende ondernemingen terecht.

Een brandwacht geeft iedereen een veiliger gevoel

Een brandwacht is iemand die zich vooral bezighoudt met het evalueren van potentieel brandgevaarlijke situaties. Het doel van een brandwacht is om iedereen een veilig gevoel te geven en uiteraard om te voorkomen dat er brand uitbreekt. Door het gevaar op brand te reduceren wordt de werkomgeving automatisch een veiligere plaats. De analyse van een brandwacht kan plaatsvinden op plaatsen met een verhoogde kans op brand, maar ook op alledaagse werkplekken en openbare ruimtes. Brandwacht worden eigenlijk overal ingezet om de kans op brand te verminderen en mensen een veilig gevoel te geven.

Het profiel van een brandwacht

Een brandwacht is een oplettend persoon die op de details let. Brandgevaarlijke situaties worden door veel mensen over het hoofd gezien, maar een brandwacht heeft meteen door dat er iets niet pluis is. Uiteraard komt er een speciale opleiding aan te pas. Hier leren brandwachten waar ze op moeten letten en hoe een potentieel gevaarlijke situatie eruit zou kunnen zien. Brandwachten zijn meestal alerte personen die goed tegen stress kunnen. Natuurlijk is het herkennen van brandgevaarlijke situaties niet de enige taak van een brandwacht. Ze moeten natuurlijk ook weten wat er moet gebeuren om de kans op brand daadwerkelijk te laten afnemen. Brandwachten geven advies over hoe brand voorkomen moet worden en ziet erop toe dat er ook daadwerkelijk maatregelen getroffen worden. Ze doen routinematig controles maar zijn ook ter plaatse als er iets verkeerd dreigt te gaan. Een brandwacht zijn is een gevarieerd beroep. Je moet goed om kunnen gaan met mensen en graag op onderzoek uit willen gaan. Bij G4s kun je brandwachten inhuren om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers in een veilige omgeving kunnen werken. De professionals van G4s hebben ervaring en zijn stuk voor stuk gecertificeerd. Brandpreventie kent voor hun geen geheimen.

Van groep naar team: wat is het verschil en hoe kom je er?

Noem je jezelf een groep of een team? Vaak worden deze aanduidingen door elkaar gebruikt, maar er is een verschil. In dit artikel een korte schets van de karakteristieken en de ontwikkeling van groepen en teams om inzicht te geven in samenwerking.

Wanneer werk je in een groep?

De definitie van een groep is twee of meer mensen die samenwerken met een bepaald doel voor ogen. De individuen communiceren en zijn afhankelijk van elkaar om het doel te bereiken (Robbins & Coulter, 2013). Groepen kunnen formeel en informeel van aard zijn. Een voorbeeld van een formele groep vind je terug in bedrijven, zoals een groep inpakkers aan de lopende band. Zij hebben een taak die is voortgevloeid uit een organisatiedoelstelling (Robbins & Judge, 2011). Formele groepen zijn nog verder op te splitsen in bevelgroepen of taakgroepen. Informele groepen worden onderling gevormd en zijn sociaal van aard. Vaak zijn deze groepen gebonden door gedeelde interesses of vriendschappen.

Stadia van groepsontwikkeling

Wanneer je samen bent geplaatst om een bepaald doel te realiseren, ben je niet direct een vlot lopende machine. Groepsontwikkeling is een proces. Bruce Tuckman (psycholoog) heeft onderzoek gedaan naar teamvorming. Hij heeft aangetoond dat een groep vijf fasen doorloopt. Het kan zijn dat een groep blijft steken in een bepaalde fase. Ook worden sommige fase simultaan doorlopen of begint de cyclus opnieuw. Hieronder de vijf stadia.

    • 1 – Formering (of vormen)

Hierin wordt men lid van een groep. In deze fase wordt ook het doel van de groep bepaald en een leider aangewezen. Er heerst nog veel onzekerheid en de verhoudingen zijn nog niet helemaal duidelijk.

    • 2 – Schikking (of stormen)

In deze fase worden, mede door conflicten, de verhoudingen bepaald. Het individu wordt enigszins beperkt door het lid zijn van de groep en biedt hiertegen weerstand.

    • 3 – Normering (normeren)

In deze fase ontstaan relaties en samenhang. Teamleden staan meer open voor elkaar en vatten meningsverschillen daarom niet meer op als persoonlijke aanvallen. Er zijn rollen en taken verdeeld en er worden doelstellingen geformuleerd.

    • 4 – Presteren

De groep functioneert in fase vier naar behoren nu alle pijlen zijn gericht op het goed uitvoeren van taken. Het team is gericht bezig om de doelstelling te halen. Elk teamlid is bekend met de werkwijze en staat hierachter. Het werken is plezierig, harmonieus en gaat voorspoedig. Ook is ieders gedrag flexibel.

    • 5 – Afwikkeling (uiteengaan)

Het doel is bereikt en het team wordt daarom opgeheven. Tegen het einde van de periode daalt mogelijk de motivatie omdat er een onplezierig moment te wachten staat. Het team valt uiteen.

Figuur 1 fasen van teamontwikkeling, door M. Vroemen, 2014, geraadpleegd op 21 december 2017 via http://martijnvroemen.nl/wp-content/uploads/2013/03/tuckman-teamontwikkeling-uit-team-op-vleugels-2009-martijn-vroemen-teamwerk-10.jpg

Figuur 1 fasen van teamontwikkeling, door M. Vroemen, 2014, geraadpleegd op 21 december 2017 via http://martijnvroemen.nl/wp-content/uploads/2013/03/tuckman-teamontwikkeling-uit-team-op-vleugels-2009-martijn-vroemen-teamwerk-10.jpg

In de afbeelding is de ontwikkeling van groepsfasen uitgebeeld door Martijn Vroemen. De grijze lijn die zich langzaam omhoog beweegt representeert de effectiviteit van de groep. Deze lijn is te lezen van beneden (lage effectiviteit) naar boven (hoge effectiviteit). Na verloop van tijd wordt de productiviteit hoger. De lijn wordt weergegeven op de horizontale as die zich van links naar rechts beweegt. Zoals de pijl in cirkelvorm aangeeft, bevinden groepen zich mogelijk in een cyclus tijdens stadia twee tot en met vier.

Wanneer zit je in een team?

Teams zijn formele groepen die samen verantwoordelijk zijn voor het behalen van een bepaald doel. In tegenstelling tot groepen dragen teams samen een verantwoordelijkheid voor hun (totale) productie (Robbins & Coulter, 2013). Effectieve teams hebben acht punten waardoor ze worden gekenmerkt:

  • Heldere doelen
  • Relevante vaardigheden
  • Onderling vertrouwen
  • Eensgezindheid
  • Goede communicatie
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Geschikt leiderschap
  • Interne en externe ondersteuning

Te onderscheiden soorten teams zijn:

Probleemoplossende teams. Een aantal personen die zich bezighouden met een vraagstuk.
Zelfsturende teams. Teams met eigen verantwoordelijkheden en autorisatie.
Crossfunctionele teams. Leden uit verschillende afdelingen werken samen aan één case.
Het toverwoord dat teams tot betere prestaties leidt is synergie.

Omdat tegenwoordig zoveel bekend is over teams, zijn er ook organisaties die zich specialiseren in teamontwikkeling. Deze zijn gericht op bijvoorbeeld erg jonge teams (in storm fase) of teams die op de automatische piloot draaien. Tot slot kunnen tegenwoordig ook virtuele teams worden gevormd. Deze communiceren met behulp van moderne technologie (cloud-werken, video-bellen, etc.) en komen niet in fysieke aard bijeen.

Bronnen en verder te lezen:
Groepsdynamiek.nl. (2013). Tuckmans ontwikkelingsstadia. Geraadpleegd op 21 mei 2015 via http://www.groepsdynamiek.nl/tuckmansstages.html
Robbins, S. P. & Coulter, M., (2013). Management (11e editie). Amsterdam: Pearson Benelux.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2011). Gedrag in organisaties (10e editie). Amsterdam: Pearson Benelux.
Teamontwikkeling.net. (z.j.). De vijf ontwikkelingsstadia van Bruce W. Tuckman. Geraadpleegd op 21 december 2017 via http://www.teamontwikkeling.net/groepsdynamischetheorieen/ontwikkelingsstadia_Tuckman.asp

Games als e-learning zijn succesvol

De ontwikkelingen in onderricht (vorming en training) in het bedrijfsleven en ook van de persoonlijke ontwikkeling zijn de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig geweest. Was het altijd heel gebruikelijk om één of meerdere dagdelen klassikaal les, workshop of onderricht te krijgen, met de komst van internet gaat dit steeds vaker ook online middels e-learning.

Wat betekent e-learning?

Het vormgeven van een leersituatie met behulp van internettechnologieën. E-learning is een verzamelnaam voor verschillende leersituaties. Deze leersituaties worden vormgegeven met behulp van technologieën. Bij technologieën kan gedacht worden aan informatietechnologie, maar ook aan communicatietechnologie en internettechnologie. Zo wordt leerstof en een leeromgeving formeel als informeel vormgegeven.

Toepassing e-learning

E-learning is niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving. E-learning is een verzamelnaam voor lesstof in het onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Voordat er over e-learning werd gesproken, was de benaming “webbased leren”. Ook werd er wel gesproken over teleleren en online leren. De term e-learning wordt ongeveer sinds 1999 gebruikt. Rond de eeuwwisseling waren de verwachtingen rond e-learning hooggespannen. E-learning zou het leren sterk vergemakkelijken en veel effectiever zijn dan klassikaal onderricht.

Ontwikkelingen

Hoewel internet een snelle vlucht in haar ontwikkeling heeft genomen, is e-learning in deze ontwikkeling niet meegegaan. Met name de verwachte ontwikkeling op het gebied van internet e-learning is niet efficiënter en ook niet interactiever geworden. Met internettechnologie zouden complexe leerstof en taken via e-learning eigen gemaakt kunnen worden. De leerstof en de leerling zouden in de leeromgeving van het internet centraal moeten komen te staan. De gedachte was toen nog dat e-learning wel massaal zou worden toegepast.

Games

In de wereld van de internettechnologie wordt een onderscheidt gemaakt tussen de leeromgeving en een game. In tegenstelling tot e-learning, voor theorielessen en praktijk opdrachten, hebben games wel een vlucht gemaakt in hun ontwikkeling. Een goede reden voor die snelle ontwikkeling zou kunnen zijn de uitdagingen die in gamespelen worden ingebouwd. Daar e-learning feitelijk electronic learning betekent, is dat ook de digitale game. Echter alleen als een serieus spel.

De ontwikkelaars

Bij het ontwikkelen van games, gaan de makers uit van het gedrag van de speler. De gamedesigner denkt dan ook uit de vorm en beleving van de speler. De speler wordt gemotiveerd tijdens het spelen van het spel door te leren en de stof te blijven herhalen.

Leerbeleving die doel treft

Hoewel e-learning een vaste plaats heeft gekregen in het bedrijfsleven en feitelijk het nieuwe leren is geworden, voldoet de inhoud van de leerstof niet volledig aan de verwachtingen van de cursist. Dit in tegenstelling tot de leerstof die op games zijn gebaseerd. Zorginstellingen, overheidsorganen, als scholen, zijn dan ook naarstig opzoek naar oplossingen om het lesstofleren toegankelijker te maken voor de gamestof en zo bijdraagt aan een goed en effectiever leren.

Eigenschappen van e-learning

E-learning (het electronisch leren) wordt ook wel gezien als leren op afstand. Het leren is niet meer aan plaats of tijd gebonden. Vergelijkbaar met het spelen van een game.

Inrichten van bedrijfspanden

Wanneer een bedrijfspand of kantoor moet worden ingericht spreekt men van projectinrichting. Ook onderwijs- en zorginstellingen zullen, wanneer dit nodig mocht zijn, in aanmerking komen voor projectinrichting. Projectinrichters zijn helemaal op de hoogte van wat een kantoorpand nodig heeft aan meubilair en aanverwante zaken. Tevens zullen zij specialistische oplossingen moeten kunnen aandragen wanneer dit nodig is.

Maatwerk

Geen enkele zorginstelling of kantoorpand is gelijk. Er zal dus altijd maatwerk nodig zijn om de omgeving compleet te maken. Ook zaken als akoestiek en bekabeling komen aan de orde. Kantoormeubilair zoals bureaustoelen en tafels, verlichting en zonwering zullen allemaal de ruimte meebepalen. De projectinrichter zal alles uit de ruimte moeten kunnen halen om een zo leefbaar mogelijk milieu te creëren.

Scholen en projectinrichting

Projectinrichting is vooral in het onderwijs erg belangrijk. Elke dag zitten de kinderen weer in dezelfde banken als de dag ervoor. Goed schoolmeubilair is dus erg belangrijk, ook wanneer het een basisschool betreft. De ideale werkomgeving voor leerkracht en schoolkinderen zal met grote zorgvuldigheid moeten worden ontworpen en ingericht. Wanneer een school moet worden ingericht of heringericht is het verstandig om een paar punten in ogenschouw te nemen, zoals:

  • Een inrichtingsadvies moet passen bij het budget
  • Ook moet het passend zijn voor het onderwijs
  • Een praktische inrichting gebaseerd op de werkzaamheden die gedaan moeten worden
  • Informatie over de duurzaamheid van de producten
  • Wat doet de servicedienst precies?

Producten voor projectinrichting

Wanneer een projectinrichter in de arm wordt genomen zal deze moeten beschikken over de meest uiteenlopende artikelen. Van muur tot vloer en verlichting, alles zal gezamenlijk in het totaalplaatje moeten passen. Projectinrichtingsbedrijven zullen met een breed assortiment de meeste klanten aantrekken. De ervaring leert ook dat een passend interieur voor school, kantoor of zorginstelling een positieve bijdrage kan leveren aan de mensen die er werken of wonen.

Communicatie is ontzettend lastig

Communiceren is moeilijk, dat is al zo wanneer men dezelfde taal spreekt. Wanneer iemand u aanspreekt in een vreemde taal, moet u zelfs echt een knop omzetten, ook als u die vreemde taal beheerst. Iedere taal heeft immers zijn eigen nuances en geschiedenis. Een vertaalbureau weet dat en kijkt bij een vertaling niet alleen naar de tekst die er staat. Echt vertalen gaat veel verder.

De perfecte vertaler

Een vertaalbureau, zoals La Conexión, neemt alleen gedegen vertalers in dienst met kennis van het vak en de taal. Hier spelen zij altijd netjes op in. Vertalers krijgen telkens opnieuw te maken met een specifieke situatie. Natuurlijk hebben zij kennis van het land, de cultuur en de geschiedenis van hun taal, zowel van de moedertaal als van de vreemde taal, maar maken ook zij geen deel uit van het vertaalproces? Vertalen betekent vaak ook keuzes maken, en de ene vertaler zal niet dezelfde keuze maken als de andere vertaler. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Onvertaalbaarheid

Over onvertaalbaarheid woedt een eindeloze discussie. Kan er wel gesproken worden van onvertaalbare woorden of zinnen wanneer de boodschap wel kan worden overgebracht? Dat ligt er maar net aan wat u van een vertaling verwacht. Wilt u alleen weten wat er in de vreemde taal geschreven is of wilt u iedere nuance en woordspeling begrijpen? De ene taal is de andere niet en niet alle culturen kennen dezelfde voorwerpen en gebruiken. Wat dacht u van een specifieke plaats, zoals de Hoge Veluwe? Een Chinees die nooit in Nederland is geweest, zal zich het hoofd erover breken wanneer dit letterlijk overgezet zou worden. Kiest u dan voor een vergelijkbare plaats in China of gaat u het woord verder uitleggen? Vertalen betekent constant keuzes maken en dat is waarom er vertaalbureaus zijn. Zij maken die keuze voor u en proberen zowel de boodschap als de nuance zo goed mogelijk over te brengen.

Het vinden van een goede vergaderruimte

Het kan natuurlijk voorkomen dat uw eigen vergaderruimte te klein is voor het aantal mensen dat u heeft uitgenodigd. Of dat het aan een verwachtingspatroon van de genodigden moet voldoen. Wellicht wilt u eens flink uitpakken en de vergadering een bepaalde richting op sturen. Of in een vergadertuin een keer willen vergaderen. Wie weet wilt u in een speciale ambiance samen zijn. Dit zijn nogal wat mogelijkheden waarom u naar een aparte vergaderruimte zou willen uitwijken. Een vergaderruimte zoeken is niet zo maar iets; ga er maar eens aan staan, waar zou u moeten beginnen?

Hoe?

Begin bij een georganiseerd bureau dat reeds alle mogelijkheden op de plank heeft staan en na een goed gesprek met u bijna onmiddellijk de juiste plek uit de hoge hoed tovert. De vraag is natuurlijk ook hoe u zou willen vergaderen, in een hotel of liever in een soort mega-tent? In een discotheek of gemakkelijk in een wegrestaurant. U zou zelfs in een bos of in een attractiepark kunnen vergaderen. Een goede vergaderruimte zoeken is volgens mij echt iets voor een gespecialiseerd bureau. Op een station, in een kasteel of op de boerderij?

Waar?

Ik zei het al; hoe en in wat voor accommodatie wilt u vergaderen? Maar de vraag is ook waar die juiste locatie zich bevindt. Of sterker nog: waar die zich zou moeten bevinden? Wat komt voor jou en jouw bedrijf het beste uit? Dichtbij of juist ver weg? In open landschap of juist gezellig of mysterieus in een bos. In een stad of in een dorp en waar ligt dat dorp dan? U kunt een vergaderruimte zoeken in heel Nederland. Laat het vergaderruimte zoeken maar beter over aan een georganiseerd bureau hiervoor.

Wanneer?

Een vergaderruimte in Breda tijdens de Huishoudbeurs zou een probleempje kunnen worden als u dat te laat van te voren gaat doen. Of tijdens de Sneekweek in Snitch! Het is dus noodzakelijk om dit van te voren allemaal uit te zoeken of hiervoor een ‘vergaderruimte zoeken bureau’ in te schakelen.

Budget?

Uw budget is belangrijk. U kunt wel van alles willen maar als u de koffie niet meer kunt betalen zullen de vergaderaars niet meer lekker vergaderen. En daar gaat het toch om. Bepaal dus samen met het bureau bij Wolfslaar wat u uit wilt geven en neem al uw punten op uw verlanglijst nog eens goed door. Het bureau zal voor u de beste vergaderruimte vinden!

Omscholen? Begin met een thuisstudie!

Er zijn continu veranderingen op de arbeidsmarkt. Zo ook als het gaat om de werkgelegenheid in de verschillende sectoren. De open grenzen zorgen ervoor dat de mogelijkheid om te werken in bloemkassen, groentevelden, steeds lastiger worden. Maar ook de continue ontwikkeling van elektronica die veel handwerk overbodig maakt, zorgt ervoor dat de werkgelegenheid daalt. Ontslag betekent vervolgens een andere baan zoeken.

Een baan zoeken

Omdat u ervaring heeft in een bepaald werkgebied, gaat u vervolgens op zoek naar een baan in dezelfde sector. Met geluk bent u na een 10-tal brieven en een paar sollicitaties weer aan het werk, maar ook bij het bedrijf waar u op dat moment aan het werk bent, gaan de ontwikkelingen verder en zal er worden bekeken hoe er bespaard kan worden.

Om te voorkomen dat u in een vicieuze cirkel belandt en over een aantal jaar helemaal niet meer aan de slag kunt, bijvoorbeeld omdat uw leeftijd een rol gaat spelen bij het solliciteren, is het verstandig om u te laten bijscholen. Het beste moment om uzelf om te scholen, is op het moment dat u nog werk heeft.

Een (thuis)studie wanneer u nog werkt

Het starten van een (thuis)studie terwijl u nog aan het werk bent, heeft diverse voordelen.

Veel thuisstudies kunnen volledig vanaf thuis worden gevolgd. U kunt zelf de tijden bepalen. U doet dit dus volledig buiten uw werk om en uw werkgever zal hier geen last van hebben. Heeft u het even druk? Dan is het geen probleem als u even uw studie opzij zet.

Doordat u tijdens uw huidige baan al een opleiding heeft gevolgd, merkt u het minder in uw portemonnee. U heeft nog inkomsten en vanaf het moment dat u geen baan meer heeft, zal dit steeds lastiger worden.

Een derde punt, misschien wel de belangrijkste, is dat u aan uw eventuele volgende werkgever laat zien dat u zichzelf ontwikkelt. U bent bereid om te leren, ook al bent u op dit moment zeker van een baan. Hiermee geeft u aan uw potentiele nieuwe werkgever het signaal af dat u leergierig bent.

Wilt u zich graag verder oriënteren op een thuisstudie? Bekijk dan eens de website bblopleidingen.org. Hier vindt u informatie over verschillende studievormen, en kunt u direct thuisstudies zoeken en vergelijken.

Een cursus Excel

In het Nederlandse, en bijna het wereldwijde, bedrijfsleven wordt Microsoft Excel het meest gebruikt als spreadsheetprogramma. Voor vele banen is het een vereiste om ook kennis te hebben van Microsoft Excel. Het volgen van een cursus Excel is dan ook aan te raden, je leert op die manier op professioneel niveau de software te gebruikten.

Microsoft Office Excel

cursus-excelExcel is een spreadsheetprogramma welke onderdeel is van Windows Microsoft Office. Er zijn allerlei administratieve taken die je met Excel erg gemakkelijk kunt verwerken. Vaak kan men wel de basisvaardigheden in Excel maar veel verder dan het invullen en af en toe een rekensom komt men dan niet. Toch heeft Excel allerlei verschillende functies die maar weinig worden gebruikt maar waardoor gegevens wel erg gemakkelijk kunnen worden verwerkt. Je kunt onder andere grafieken, tabellen en diagrammen maken, je boekhouding in Excel bijhouden, budgetten maken of gewoon gebruiken als gegevensdatabase.

Het volgen van een cursus Excel

Allerlei verschillende opleidingsinstituten bieden een cursus Excel aan en ook online kun je allerlei particuliere cursussen vinden van kenners die het je uit willen leggen. Wanner je beslist gebruik te maken van een thuisstudie heb je allerlei verschillende soorten cursussen Excel tot je beschikking. Van beginnersniveau tot cursussen voor de experts. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan met Excel en het via diverse handleidingen leren, nadeel is wel dat je geen begeleiding krijgt en dat je dan geen certificaat hebt die je bijvoorbeeld op je CV kunt vermelden.

Een BHV training volgen

Sinds 1994 is het volgens de Arbowet verplicht gesteld om een bedrijfshulpverlener aanwezig te hebben bij alle bedrijven en instellingen. De bedrijfshulpverlener kan namelijk de veiligheid van medewerkers, klanten en bezoekers vergroten wanneer er sprake is van een calamiteit. De schade kan namelijk beperkt worden door deskundige en adequate hulp.

BHV verplicht

In ieder bedrijf waarin sprake is van een werkgever en werknemer dient iemand aanwezig te zijn die een BHV-certificaat op zak heeft, dit staat in Artikel 15 van de Arbowet. Hoe veel bedrijfshulpverleners aanwezig dienen te zijn staat in de wetgeving bepaald door de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).

Wat kun je?

bhv-training

Wie een cursus bedrijfshulpverlening heeft gevolgd en het BHV certificaat heeft behaald is in staat om eerste hulp te verlenen, een kleine brand te blussen en een pand te ontruimen van alle aanwezigen. Belangrijk is dat de BHV-er bepaalde taken uitvoert in de tijd dat er gewacht dient te worden op hulpdiensten zoals de politie, brandweer of ambulances. De BHV-er dient het hoofd in bepaalde situaties koel te kunnen houden waardoor er adequaat kan worden opgetreden.

BHV herhalingscursus

Wanneer een BHV-certificaat is behaald is deze één jaar geldig, na het jaar dient men een herhalingscursus te volgen om de kennis en handelingen nog eens te herhalen zodat er niet wordt vergeten wat van belang is. Daarnaast kun je tijdens een herhalingscursus bijvoorbeeld nieuwe technieken leren en focust deze vooral op een praktische aanpak omdat de theorie al eerder is besproken