De office manager is misschien wel de belangrijkste medewerker van een kantoorafdeling. Niet omdat hij boven de medewerkers staat, maar juist omdat hij ze helpt, faciliteiten voor ze regelt en ze ondersteunt bij vragen en moeilijkheden. De office manager kan alles wat een administratief medewerker kan en regelt bovendien alle praktische zaken op de afdeling. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de werknemers, helpt en motiveert ze, en wijst ze als dat nodig is ook terecht. Hij heeft een uitgebreid en verantwoordelijk takenpakket. Een office manager is van alle markten thuis. Hij heeft een praktische en oplossingsgerichte instelling. Hij kan professioneel en persoonlijk communiceren met de andere medewerkers, externe partijen en het management. Als office medewerkers vind je het leuk om mensen te helpen, te motiveren en aan te sturen. Je legt er eer in om je kantoor altijd piekfijn in orde te laten zijn en de productiviteit en tevredenheid van je collega’s zo goed mogelijk te stimuleren.
Wat leer je bij de opleiding Office manager?
Een office manager kan om te beginnen alles wat zijn collega’s ook kunnen. Daarom leer je eerst de taken van een administratief medewerker uit te voeren: gesprekken houden, data beheren, dossiers aanleggen en omgaan met de computer. In tweede instantie krijg je de praktische benodigdheden van een kantoor onder de knie. Je leert om te gaan met elektronische hulpmiddelen en kantoorartikelen, krijgt les over voorraadbeheer en bijbestellen, en oefent met dossiervorming en correspondentie voor de kantoorafdeling. Ook oefen je door middel van theorie en gesprekstechnieken met feedback geven, motiveren van werknemers en het vervullen van een leidersrol.
Welke mogelijkheden heb je als Office manager?
Een office manager is een veelgevraagde professional bij bedrijven. Hij is breed inzetbaar, maar heeft ook de training om een afdeling medewerkers aan te sturen. Daarom zijn je baankansen gunstig en kan je bij veel verschillende ondernemingen terecht.