Een EHBO cursus volgen

Heeft u een idee wat u moet doen bij een ongeluk? Waarschijnlijk niet. Daarom is het hartstikke handig om een EHBO cursus te volgen, zodat u weet wat u kunt doen bij ongevallen. 

Wat is EHBO?

EHBO staat voor Eerste Hulp Bij Ongevallen. Eerste hulp verlenen als er een ongeluk gebeurt is heel fijn. Het zorgt er namelijk voor dat u kunt handelen in plaats van dat u zonder enig idee hulpeloos staat toe te kijken. Een voorbeeld van EHBO is reanimeren van een slachtoffer van een auto ongeluk. 

Wat doet u in de cursus?

In de EHBO cursus leert u een aantal dingen. In deze blog noemen we een aantal onderdelen:

  • Reanimeren met en zonder Automatische Externe Defibrillator (AED);
  • Een huidwond, bloeding of brandwond behandelen;
  • Wat te doen bij bewusteloosheid, verslikking;
  • Wat te doen bij letsel aan botten, spieren en gewrichten;
  • Wat te doen bij hoofd- en wervelletsel.

Daarnaast leert u de eerste signalen herkennen zodat u sneller kunt reageren bij hart- en vaatproblemen. De kans op herstel van het slachtoffer wordt dan een stuk groter. Kortom, u leert zich te redden in lastige situaties bij ongevallen op de werkvloer, in het dagelijks leven of zomaar op straat. Misschien redt u wel iemands leven na de cursus!

Reliability Centered Maintenance om samen te werken aan onderhoud!

Reliability Centered Maintenance is een methodiek die er speciaal voor zorgt dat uw systemen optimaal werken door onderhoudsconcepten te creëren. Er kunnen speciale cursussen worden gevolgd om in teamverband te werken aan kosten efficiëntie van onderhoud aan apparaten en systemen. Doel is om de betrouwbaarheid, veiligheid en kwaliteit van machines en installaties te optimaliseren op een kostenbesparende effectieve methode. Het gaat hoofdzakelijk om hoog kritische systemen. Deze methode scheelt bedrijven veel geld vanwege professionele aanpak die in een sterk teamverband plaatsvind. Bij de RCM methode worden nieuwe onderhoudsplannen gecreëerd door storingsgedrag effectief in kaart te brengen. Het leert bedrijven en hun personeel beter te onderhouden doordat er gerichte vakbekwame kwalificaties worden aangeleerd op het gebied van systeemonderhoud d.m.v. software om onderhoudsplannen mee te maken.

Reliability Centered Maintenance Training

De rode draad van de training stelt dat parate kennis recenter is dan de beschikbare data voor onderhoudsaspecten. Een aantal stappen die tijdens de training wordt doorlopen zijn kennis van operationele contexten, beschrijving geven van storingen, zoals oorzaken, gevolgen en dieper achterliggende redenen van storingen. Daarnaast dient u storingsvormen en effecten te beschrijven van storingen. Ook het benoemen van proactieve taken die moeten worden ingezet om storingen te voorkomen komen aan bod tijdens RCM zoals vervanging en toestandstaken, revisie en combinatietaken. Ook leert u bepaald terugval taken uit te voeren en te benoemen zoals testtaken, modificaties en correcties. U heeft geleerd hoe u storingen kunt managen en op een effectieve manier kunt voorkomen in hoog kritische systemen. Daarnaast biedt RCM geen Failure Mode Effect Analysis omdat deze zich richt op laag kritische systemen.

Niveau’s

RCM wordt aangeboden in twee levels. De eerste is een werkgroeplid opleiding. Hierbij maken deelnemers in drie dagen kennis met RCM wat het is en inhoud. Inclusief terminologie om gedachtengoed te beheersen. Er worden stappen doorlopen die tot een onderhoudsconcept leiden. De tweede opleiding is de RCM facilitator. Deze zorgt voor een eind verantwoordelijkheid voor werkgroepen en hun samenstelling, analyses, keuzes, systeemgrenzen, kwaliteitsbeheersing en het managen van storingsfuncties.

Opleiden van je medewerkers: een vijftal tips

Met het opleiden en trainen van je medewerkers haal je als bedrijf eenvoudig extra kennis in huis. Maar uit welke opleiding kies je? Hieronder een vijftal tips.

VCA (Veiligheid Checklist Aannemers)
De VCA-cursus duurt één dag en wordt afgerond met een examen. Het VCA-certificaat is tien jaar geldig. De cursisten krijgen lesstof op gebied van wetgeving, risicobeheersing, gevaarlijke stoffen, gereedschappen en machines, tillen en dragen, veilig werken op hoogte en nog veel meer. Er wordt onderscheid gemaakt in VCA-basis voor operationele medewerkers en VCA-VOL voor leidinggevenden.

BHV (Bedrijfshulpverlening)
De wetgeving verplicht organisaties de bedrijfshulpverlening goed te regelen. Daarvoor dienen voldoende bedrijfshulpverleners aanwezig te zijn. De bedrijfshulpverlener kan na de cursus eerste hulp verlenen, brand bestrijden, ontruimen, de AED (Automatische Externe Defibrillator) gebruiken, reanimeren en alarmeren. De cursus duurt één dag en na afloop ontvangt de cursist een certificaat.

ABVL (Aanslaan en Begeleiden Van Lasten)
Het aanslaan en begeleiden van lasten komt erg nauw. Tijdens de cursus leert de deelnemer het voorbereiden en uitvoeren van lasten aanslaan en deze te begeleiden, geheel conform de richtlijnen en de huidige wetgeving. De cursus duurt drie dagen en bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Na het behalen van het theorie- en praktijkexamen krijgt de cursist een VCA SOG certificaat. Deze is vijf jaar geldig.

Veilig werken met de heftruck
Het besturen van een heftruck vraagt vaardigheid, verantwoordelijkheid en kunde van de chauffeur. Tijdens deze eendaagse cursus leert de chauffeur meer over veiligheid, wetgeving, laden en lossen, belastbaarheid en het bedienen van magazijnstellingen. De cursus wordt afgesloten met een theorietoets en een praktijkbeoordeling. Indien beide onderdelen positief worden afgerond, ontvangt de cursist voor vijf jaar een certificaat.

Veilig hijsen met grondverzetmachines
Tijdens deze cursus leert de machinist op praktische wijze hijswerkzaamheden uit te voeren met hun graafmachine. De inhoud van de cursus bestaat uit wetgeving, stabiliteit, keuring, hijsmiddelen (gebruik en onderhoud), persoonlijke beschermingsmiddelen en communicatie. De machinist krijgt na afloop een certificaat dat 5 jaar geldig is.

Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten opleidingen. Met bovenstaande tips hopen wij je op weg te helpen met het maken van een juiste keuze.

Wat u moet weten over verandermanagement

Een bedrijf runnen is veel werk en brengt verschillende risico’s met zich mee. Wanneer u in het bezit bent van een bedrijf, bent u natuurlijk constant bezig met het zoeken van verbeterpunten. Een oplossing om uw bedrijf te verbeteren is verandermanagement. Hoe het precies werkt en wat de voordelen zijn leest u hieronder.

Wat is verandermanagement?

Om goed te begrijpen hoe verandermanagement kan bijdragen aan uw bedrijf, is het eerst belangrijk om door te hebben wat het precies inhoudt. Verandermanagement wordt gevolgd om verbeteringen aan te brengen in een bedrijf. De organisatie binnen het bedrijf wordt veranderd met als doel het bedrijf te verbeteren. Binnen het verandermanagement zijn er nog drie subcategorieën: planmatig veranderen, incrementeel veranderen en zoekend veranderen. Bij planmatig veranderen is het precies duidelijk wat er bereikt moet worden. De stappen om dit doel te behalen staan ook al van te voren vast. Deze manier van verandermanagement volgen biedt veel zekerheid en overzicht. Bij incrementeel veranderen is er, net als bij planmatig veranderen, een duidelijk doel. Het grote verschil zit in de manier waarop het bereikt wordt. Bij deze manier van verandermanagement volgen is er namelijk geen vast plan dat gevolgd moet worden, er worden ter plekke beslissingen genomen. Bij deze methode is dus wel een duidelijk doel, maar er is binnen het proces nog genoeg ruimte voor aanpassingen. Tenslotte is er ook nog zoekend veranderen, hier is het enige doel het bedrijf verbeteren. Het idee hierachter is dat iedereen een plan kan maken of een doel kan stellen, vervolgens kunnen de middelen van het bedrijf gebruikt worden om dit doel te behalen.

Hoe draagt verandermanagement bij aan uw bedrijf?

Verandermanagement neemt risico’s met zich mee, maar deze risico’s zijn het waard. Wanneer uw bedrijf verandermanagement volgt kunnen er namelijk drastische verbeteringen plaatsvinden. Uit verschillende voorbeelden is gebleken dat werknemers gelukkiger kunnen worden door het volgen van verandermanagement. Daarnaast kan het volgen van verandermanagement zorgen voor meer omzet.

 

Over de functie Office manager

De office manager is misschien wel de belangrijkste medewerker van een kantoorafdeling. Niet omdat hij boven de medewerkers staat, maar juist omdat hij ze helpt, faciliteiten voor ze regelt en ze ondersteunt bij vragen en moeilijkheden. De office manager kan alles wat een administratief medewerker kan en regelt bovendien alle praktische zaken op de afdeling. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de werknemers, helpt en motiveert ze, en wijst ze als dat nodig is ook terecht. Hij heeft een uitgebreid en verantwoordelijk takenpakket. Een office manager is van alle markten thuis. Hij heeft een praktische en oplossingsgerichte instelling. Hij kan professioneel en persoonlijk communiceren met de andere medewerkers, externe partijen en het management. Als office medewerkers vind je het leuk om mensen te helpen, te motiveren en aan te sturen. Je legt er eer in om je kantoor altijd piekfijn in orde te laten zijn en de productiviteit en tevredenheid van je collega’s zo goed mogelijk te stimuleren.

Wat leer je bij de opleiding Office manager?

Een office manager kan om te beginnen alles wat zijn collega’s ook kunnen. Daarom leer je eerst de taken van een administratief medewerker uit te voeren: gesprekken houden, data beheren, dossiers aanleggen en omgaan met de computer. In tweede instantie krijg je de praktische benodigdheden van een kantoor onder de knie. Je leert om te gaan met elektronische hulpmiddelen en kantoorartikelen, krijgt les over voorraadbeheer en bijbestellen, en oefent met dossiervorming en correspondentie voor de kantoorafdeling. Ook oefen je door middel van theorie en gesprekstechnieken met feedback geven, motiveren van werknemers en het vervullen van een leidersrol.

Welke mogelijkheden heb je als Office manager?

Een office manager is een veelgevraagde professional bij bedrijven. Hij is breed inzetbaar, maar heeft ook de training om een afdeling medewerkers aan te sturen. Daarom zijn je baankansen gunstig en kan je bij veel verschillende ondernemingen terecht.

Een brandwacht geeft iedereen een veiliger gevoel

Een brandwacht is iemand die zich vooral bezighoudt met het evalueren van potentieel brandgevaarlijke situaties. Het doel van een brandwacht is om iedereen een veilig gevoel te geven en uiteraard om te voorkomen dat er brand uitbreekt. Door het gevaar op brand te reduceren wordt de werkomgeving automatisch een veiligere plaats. De analyse van een brandwacht kan plaatsvinden op plaatsen met een verhoogde kans op brand, maar ook op alledaagse werkplekken en openbare ruimtes. Brandwacht worden eigenlijk overal ingezet om de kans op brand te verminderen en mensen een veilig gevoel te geven.

Het profiel van een brandwacht

Een brandwacht is een oplettend persoon die op de details let. Brandgevaarlijke situaties worden door veel mensen over het hoofd gezien, maar een brandwacht heeft meteen door dat er iets niet pluis is. Uiteraard komt er een speciale opleiding aan te pas. Hier leren brandwachten waar ze op moeten letten en hoe een potentieel gevaarlijke situatie eruit zou kunnen zien. Brandwachten zijn meestal alerte personen die goed tegen stress kunnen. Natuurlijk is het herkennen van brandgevaarlijke situaties niet de enige taak van een brandwacht. Ze moeten natuurlijk ook weten wat er moet gebeuren om de kans op brand daadwerkelijk te laten afnemen. Brandwachten geven advies over hoe brand voorkomen moet worden en ziet erop toe dat er ook daadwerkelijk maatregelen getroffen worden. Ze doen routinematig controles maar zijn ook ter plaatse als er iets verkeerd dreigt te gaan. Een brandwacht zijn is een gevarieerd beroep. Je moet goed om kunnen gaan met mensen en graag op onderzoek uit willen gaan. Bij G4s kun je brandwachten inhuren om ervoor te zorgen dat jouw medewerkers in een veilige omgeving kunnen werken. De professionals van G4s hebben ervaring en zijn stuk voor stuk gecertificeerd. Brandpreventie kent voor hun geen geheimen.

Van groep naar team: wat is het verschil en hoe kom je er?

Noem je jezelf een groep of een team? Vaak worden deze aanduidingen door elkaar gebruikt, maar er is een verschil. In dit artikel een korte schets van de karakteristieken en de ontwikkeling van groepen en teams om inzicht te geven in samenwerking.

Wanneer werk je in een groep?

De definitie van een groep is twee of meer mensen die samenwerken met een bepaald doel voor ogen. De individuen communiceren en zijn afhankelijk van elkaar om het doel te bereiken (Robbins & Coulter, 2013). Groepen kunnen formeel en informeel van aard zijn. Een voorbeeld van een formele groep vind je terug in bedrijven, zoals een groep inpakkers aan de lopende band. Zij hebben een taak die is voortgevloeid uit een organisatiedoelstelling (Robbins & Judge, 2011). Formele groepen zijn nog verder op te splitsen in bevelgroepen of taakgroepen. Informele groepen worden onderling gevormd en zijn sociaal van aard. Vaak zijn deze groepen gebonden door gedeelde interesses of vriendschappen.

Stadia van groepsontwikkeling

Wanneer je samen bent geplaatst om een bepaald doel te realiseren, ben je niet direct een vlot lopende machine. Groepsontwikkeling is een proces. Bruce Tuckman (psycholoog) heeft onderzoek gedaan naar teamvorming. Hij heeft aangetoond dat een groep vijf fasen doorloopt. Het kan zijn dat een groep blijft steken in een bepaalde fase. Ook worden sommige fase simultaan doorlopen of begint de cyclus opnieuw. Hieronder de vijf stadia.

    • 1 – Formering (of vormen)

Hierin wordt men lid van een groep. In deze fase wordt ook het doel van de groep bepaald en een leider aangewezen. Er heerst nog veel onzekerheid en de verhoudingen zijn nog niet helemaal duidelijk.

    • 2 – Schikking (of stormen)

In deze fase worden, mede door conflicten, de verhoudingen bepaald. Het individu wordt enigszins beperkt door het lid zijn van de groep en biedt hiertegen weerstand.

    • 3 – Normering (normeren)

In deze fase ontstaan relaties en samenhang. Teamleden staan meer open voor elkaar en vatten meningsverschillen daarom niet meer op als persoonlijke aanvallen. Er zijn rollen en taken verdeeld en er worden doelstellingen geformuleerd.

    • 4 – Presteren

De groep functioneert in fase vier naar behoren nu alle pijlen zijn gericht op het goed uitvoeren van taken. Het team is gericht bezig om de doelstelling te halen. Elk teamlid is bekend met de werkwijze en staat hierachter. Het werken is plezierig, harmonieus en gaat voorspoedig. Ook is ieders gedrag flexibel.

    • 5 – Afwikkeling (uiteengaan)

Het doel is bereikt en het team wordt daarom opgeheven. Tegen het einde van de periode daalt mogelijk de motivatie omdat er een onplezierig moment te wachten staat. Het team valt uiteen.

Figuur 1 fasen van teamontwikkeling, door M. Vroemen, 2014, geraadpleegd op 21 december 2017 via http://martijnvroemen.nl/wp-content/uploads/2013/03/tuckman-teamontwikkeling-uit-team-op-vleugels-2009-martijn-vroemen-teamwerk-10.jpg

Figuur 1 fasen van teamontwikkeling, door M. Vroemen, 2014, geraadpleegd op 21 december 2017 via http://martijnvroemen.nl/wp-content/uploads/2013/03/tuckman-teamontwikkeling-uit-team-op-vleugels-2009-martijn-vroemen-teamwerk-10.jpg

In de afbeelding is de ontwikkeling van groepsfasen uitgebeeld door Martijn Vroemen. De grijze lijn die zich langzaam omhoog beweegt representeert de effectiviteit van de groep. Deze lijn is te lezen van beneden (lage effectiviteit) naar boven (hoge effectiviteit). Na verloop van tijd wordt de productiviteit hoger. De lijn wordt weergegeven op de horizontale as die zich van links naar rechts beweegt. Zoals de pijl in cirkelvorm aangeeft, bevinden groepen zich mogelijk in een cyclus tijdens stadia twee tot en met vier.

Wanneer zit je in een team?

Teams zijn formele groepen die samen verantwoordelijk zijn voor het behalen van een bepaald doel. In tegenstelling tot groepen dragen teams samen een verantwoordelijkheid voor hun (totale) productie (Robbins & Coulter, 2013). Effectieve teams hebben acht punten waardoor ze worden gekenmerkt:

  • Heldere doelen
  • Relevante vaardigheden
  • Onderling vertrouwen
  • Eensgezindheid
  • Goede communicatie
  • Onderhandelingsvaardigheden
  • Geschikt leiderschap
  • Interne en externe ondersteuning

Te onderscheiden soorten teams zijn:

Probleemoplossende teams. Een aantal personen die zich bezighouden met een vraagstuk.
Zelfsturende teams. Teams met eigen verantwoordelijkheden en autorisatie.
Crossfunctionele teams. Leden uit verschillende afdelingen werken samen aan één case.
Het toverwoord dat teams tot betere prestaties leidt is synergie.

Omdat tegenwoordig zoveel bekend is over teams, zijn er ook organisaties die zich specialiseren in teamontwikkeling. Deze zijn gericht op bijvoorbeeld erg jonge teams (in storm fase) of teams die op de automatische piloot draaien. Tot slot kunnen tegenwoordig ook virtuele teams worden gevormd. Deze communiceren met behulp van moderne technologie (cloud-werken, video-bellen, etc.) en komen niet in fysieke aard bijeen.

Bronnen en verder te lezen:
Groepsdynamiek.nl. (2013). Tuckmans ontwikkelingsstadia. Geraadpleegd op 21 mei 2015 via http://www.groepsdynamiek.nl/tuckmansstages.html
Robbins, S. P. & Coulter, M., (2013). Management (11e editie). Amsterdam: Pearson Benelux.
Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2011). Gedrag in organisaties (10e editie). Amsterdam: Pearson Benelux.
Teamontwikkeling.net. (z.j.). De vijf ontwikkelingsstadia van Bruce W. Tuckman. Geraadpleegd op 21 december 2017 via http://www.teamontwikkeling.net/groepsdynamischetheorieen/ontwikkelingsstadia_Tuckman.asp

Games als e-learning zijn succesvol

De ontwikkelingen in onderricht (vorming en training) in het bedrijfsleven en ook van de persoonlijke ontwikkeling zijn de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig geweest. Was het altijd heel gebruikelijk om één of meerdere dagdelen klassikaal les, workshop of onderricht te krijgen, met de komst van internet gaat dit steeds vaker ook online middels e-learning.

Wat betekent e-learning?

Het vormgeven van een leersituatie met behulp van internettechnologieën. E-learning is een verzamelnaam voor verschillende leersituaties. Deze leersituaties worden vormgegeven met behulp van technologieën. Bij technologieën kan gedacht worden aan informatietechnologie, maar ook aan communicatietechnologie en internettechnologie. Zo wordt leerstof en een leeromgeving formeel als informeel vormgegeven.

Toepassing e-learning

E-learning is niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving. E-learning is een verzamelnaam voor lesstof in het onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Voordat er over e-learning werd gesproken, was de benaming “webbased leren”. Ook werd er wel gesproken over teleleren en online leren. De term e-learning wordt ongeveer sinds 1999 gebruikt. Rond de eeuwwisseling waren de verwachtingen rond e-learning hooggespannen. E-learning zou het leren sterk vergemakkelijken en veel effectiever zijn dan klassikaal onderricht.

Ontwikkelingen

Hoewel internet een snelle vlucht in haar ontwikkeling heeft genomen, is e-learning in deze ontwikkeling niet meegegaan. Met name de verwachte ontwikkeling op het gebied van internet e-learning is niet efficiënter en ook niet interactiever geworden. Met internettechnologie zouden complexe leerstof en taken via e-learning eigen gemaakt kunnen worden. De leerstof en de leerling zouden in de leeromgeving van het internet centraal moeten komen te staan. De gedachte was toen nog dat e-learning wel massaal zou worden toegepast.

Games

In de wereld van de internettechnologie wordt een onderscheidt gemaakt tussen de leeromgeving en een game. In tegenstelling tot e-learning, voor theorielessen en praktijk opdrachten, hebben games wel een vlucht gemaakt in hun ontwikkeling. Een goede reden voor die snelle ontwikkeling zou kunnen zijn de uitdagingen die in gamespelen worden ingebouwd. Daar e-learning feitelijk electronic learning betekent, is dat ook de digitale game. Echter alleen als een serieus spel.

De ontwikkelaars

Bij het ontwikkelen van games, gaan de makers uit van het gedrag van de speler. De gamedesigner denkt dan ook uit de vorm en beleving van de speler. De speler wordt gemotiveerd tijdens het spelen van het spel door te leren en de stof te blijven herhalen.

Leerbeleving die doel treft

Hoewel e-learning een vaste plaats heeft gekregen in het bedrijfsleven en feitelijk het nieuwe leren is geworden, voldoet de inhoud van de leerstof niet volledig aan de verwachtingen van de cursist. Dit in tegenstelling tot de leerstof die op games zijn gebaseerd. Zorginstellingen, overheidsorganen, als scholen, zijn dan ook naarstig opzoek naar oplossingen om het lesstofleren toegankelijker te maken voor de gamestof en zo bijdraagt aan een goed en effectiever leren.

Eigenschappen van e-learning

E-learning (het electronisch leren) wordt ook wel gezien als leren op afstand. Het leren is niet meer aan plaats of tijd gebonden. Vergelijkbaar met het spelen van een game.

Inrichten van bedrijfspanden

Wanneer een bedrijfspand of kantoor moet worden ingericht spreekt men van projectinrichting. Ook onderwijs- en zorginstellingen zullen, wanneer dit nodig mocht zijn, in aanmerking komen voor projectinrichting. Projectinrichters zijn helemaal op de hoogte van wat een kantoorpand nodig heeft aan meubilair en aanverwante zaken. Tevens zullen zij specialistische oplossingen moeten kunnen aandragen wanneer dit nodig is.

Maatwerk

Geen enkele zorginstelling of kantoorpand is gelijk. Er zal dus altijd maatwerk nodig zijn om de omgeving compleet te maken. Ook zaken als akoestiek en bekabeling komen aan de orde. Kantoormeubilair zoals bureaustoelen en tafels, verlichting en zonwering zullen allemaal de ruimte meebepalen. De projectinrichter zal alles uit de ruimte moeten kunnen halen om een zo leefbaar mogelijk milieu te creëren.

Scholen en projectinrichting

Projectinrichting is vooral in het onderwijs erg belangrijk. Elke dag zitten de kinderen weer in dezelfde banken als de dag ervoor. Goed schoolmeubilair is dus erg belangrijk, ook wanneer het een basisschool betreft. De ideale werkomgeving voor leerkracht en schoolkinderen zal met grote zorgvuldigheid moeten worden ontworpen en ingericht. Wanneer een school moet worden ingericht of heringericht is het verstandig om een paar punten in ogenschouw te nemen, zoals:

  • Een inrichtingsadvies moet passen bij het budget
  • Ook moet het passend zijn voor het onderwijs
  • Een praktische inrichting gebaseerd op de werkzaamheden die gedaan moeten worden
  • Informatie over de duurzaamheid van de producten
  • Wat doet de servicedienst precies?

Producten voor projectinrichting

Wanneer een projectinrichter in de arm wordt genomen zal deze moeten beschikken over de meest uiteenlopende artikelen. Van muur tot vloer en verlichting, alles zal gezamenlijk in het totaalplaatje moeten passen. Projectinrichtingsbedrijven zullen met een breed assortiment de meeste klanten aantrekken. De ervaring leert ook dat een passend interieur voor school, kantoor of zorginstelling een positieve bijdrage kan leveren aan de mensen die er werken of wonen.

Communicatie is ontzettend lastig

Communiceren is moeilijk, dat is al zo wanneer men dezelfde taal spreekt. Wanneer iemand u aanspreekt in een vreemde taal, moet u zelfs echt een knop omzetten, ook als u die vreemde taal beheerst. Iedere taal heeft immers zijn eigen nuances en geschiedenis. Een vertaalbureau weet dat en kijkt bij een vertaling niet alleen naar de tekst die er staat. Echt vertalen gaat veel verder.

De perfecte vertaler

Een vertaalbureau, zoals La Conexión, neemt alleen gedegen vertalers in dienst met kennis van het vak en de taal. Hier spelen zij altijd netjes op in. Vertalers krijgen telkens opnieuw te maken met een specifieke situatie. Natuurlijk hebben zij kennis van het land, de cultuur en de geschiedenis van hun taal, zowel van de moedertaal als van de vreemde taal, maar maken ook zij geen deel uit van het vertaalproces? Vertalen betekent vaak ook keuzes maken, en de ene vertaler zal niet dezelfde keuze maken als de andere vertaler. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Onvertaalbaarheid

Over onvertaalbaarheid woedt een eindeloze discussie. Kan er wel gesproken worden van onvertaalbare woorden of zinnen wanneer de boodschap wel kan worden overgebracht? Dat ligt er maar net aan wat u van een vertaling verwacht. Wilt u alleen weten wat er in de vreemde taal geschreven is of wilt u iedere nuance en woordspeling begrijpen? De ene taal is de andere niet en niet alle culturen kennen dezelfde voorwerpen en gebruiken. Wat dacht u van een specifieke plaats, zoals de Hoge Veluwe? Een Chinees die nooit in Nederland is geweest, zal zich het hoofd erover breken wanneer dit letterlijk overgezet zou worden. Kiest u dan voor een vergelijkbare plaats in China of gaat u het woord verder uitleggen? Vertalen betekent constant keuzes maken en dat is waarom er vertaalbureaus zijn. Zij maken die keuze voor u en proberen zowel de boodschap als de nuance zo goed mogelijk over te brengen.